domingo, 30 de enero de 2011

PRÀCTICA 6.- PIRÀMIDE DE MASLOW


La piràmide de Maslow és una teoria de la psicologia humanista sobre la motivació de les persones, proposta el 1943 per Abraham Maslow a la seva obra Una teoria sobre la motivació humana i posteriorment ha estat ampliada per ell mateix i altres psicòlegs. Maslow creia que les necessitats s'estructuren en forma de piràmide, és a dir, jeràrquicament. Només quan els nivells inferiors estan satisfets, l'individu passa a preocupar-se dels superiors. Cada persona té motivació per omplir les necessitats del seu nivell anterior però només les superiors proporcionen autèntica felicitat.

Divideix la piràmide en cinc nivells, anomenant els quatre inferiors de deficiència i el superior de creixement o de l'ésser.
NIVELL 1 -> Necessitats fisiològiques.
Ex: menjar, beure, dormir o alliberar-se dels residus corporals. El sexe entraria dins aquest primer nivell, exigit per l'instint de supervivència de l'espècie. L'objectiu és assolir l'homeòstasi o equilibri del cos.

NIVELL 2 -> Necessitats de seguretat.
Inclou no sentir-se amenaçat per cap perill, tenir una feina i veure sans els éssers estimats.

NIVELL 3 -> Acceptació social.
La necessitat de sentir-se part d'un grup, de tenir amor i amistat. es satisfan mitjançant les relacions personals, el lleure esportiu i recreatiu, la participació ciutadana... La seva absència porta a la depressió i l'ansietat.

NIVELL 4 -> Autoestima, entesa en un sentit ampli.
Està encara en grups de deficiència perquè es manifesta com a problema quan l'individu no obté el respecte i el reconeixement aliè. La recerca de l'honor, la fama, la glòria i l'ascens professional estan encabits dins aquest nivell.

NIVELL 5 -> Autorealització , quan la persona busca un sentit a la pròpia vida.
Inclou el desig de la bellesa, de potenciar les pròpies qualitats o d'aprendre coses noves. La persona que es troba en aquest nivell té més creativitat, s'adapta millor a la situació exterior, té un sistema moral propi que regeix els seus actes, respecta els altres i troba plaer en la resolució de problemes. També valora la llibertat i la veritat i pot tenir un sentiment de transcendència.





Característiques del funcionament de la teoria de Maslow

• Només les necessitats no satisfetes influeixen en el comportament de les persones, aquella necessitat satisfeta no genera cap comportament.
• Les necessitats fisiològiques neixen amb la persona, la resta de les necessitats sorgeixen amb el transcurs del temps.
• A mesura que la persona aconsegueix controlar les seves necessitats bàsiques apareixen gradualment necessitats d'ordre superior, no tots els individus senten necessitats d'autorealització pel fet que això és una conquesta individual.
• Les necessitats més elevades no sorgeixen en la mesura que les més baixes van sent satisfetes. Poden ser concomitants però les bàsiques predominaran sobre les superiors.
• les necessitats bàsiques requereixen per la seva satisfacció un cicle motivacional relativament curt en contraposició a les necessitats superiors que requereixen un cicle més llarg.

Cicle de conflicte

Maslow va definir en la seva piràmide les necessitats bàsiques de l'individu d'una manera jeràrquica, posant les necessitats més bàsiques o simples a la base de la piràmide i les més rellevants o fonamentals en l'àpex de la piràmide, a mesura que les necessitats van sent satisfetes o aconseguides sorgeixen altres d'un nivell superior o millor. En l'última fase es troba amb la auto-realització »que no és més que un nivell de plena felicitat o harmonia

PRÀCTICA:

Aquesta pràctica consistia en buscar 3 tipus d’exemples de cada nivell de la piramide de maslow. Els 3 tipus d’exemples de cada necessitat són:

          -Comportament constructiu. Satisfà les necessitats i ningú en surt perjudicat.
- Comportament destructiu: Satisfà les necessitats però algú surt perjudicat.
- Comportament fallit: No satisfà les necessitats

NIVELL 1 -> Necessitats fisiològiques.

C.Constructiu: Compro un refresc perquè tinc sed.
C.Destructiu: Tinc molta gana i vaig a dinar a un restaurant, però marxo sense pagar.
C.Fallit: A finals de mes no tinc diners per comprar al supermercat perquè els he gastat tots en capritxos i coses innecessàries

NIVELL 2 -> Necessitats de seguretat.

C.Constructiu: Una mare compra un casc de moto al seu fill perquè no prengui mal.
C.Destructiu: Un pare no deixa que el seu fill vagi amb moto perquè pot tenir un accident.
C.Fallit: No sortir de casa per por que et puguin atracar.

NIVELL 3 -> Acceptació social

C.Constructiu: El teu amic et necessita i l’ajudes amb tot el que pots.
C.Destructiu: Fas trampes per guanyar un joc i ser reconegut com el millor.
C.Fallit: Evitar fer noves amistats perquè els anteriors t’han decebut.

NIVELL 4 -> Autoestima

C.Constructiu: T’esforçes molt al treball per obtenir un ascens laboral i l’aconsegueixes.
C.Destructiu: Amenaçar i maltractar a l’altre gent perquè et tinguin respecte
C.Fallit: No anar al gimnàs perquè penses que et cansaràs de seguida i no pots.


NIVELL 5 -> Autorealització

C.Constructiu: T’has quedat al paro però tens vena artística i montes una galeria d’art.
C.Destructiu: Escrius un llibre copiat d’un altre escriptor.
C.Fallit: No presentar-te a un examen perquè no t’agrada l’assignatura i saps que suspendràs.

REFLEXIÓ:
Maslow esmenta que avancem cap a nivells superiors quan els nivells bàsics estan coberts, penso que serveix com a idea general però que no es cenyeix al 100% i els ordres poden variar, ja que dependra de les prioritats concretes de cada persona ja que tots som diferents i mantenim unes motivacions i necessitats diverses (no són les mateixes les d’una persona del primer món que del tercer món), però tots tenim la mateixa motivació final, la felicitat.
Crec que la piràmide de Maslow defineix molt bé la manera ambiciosa que tenim els  humans de ser, mai estem satisfets amb el que tenim, si ens fa falta algo, sentim la necessitat de posseir-ho, però un cop aconseguit allò que ens proposem ja no li donem importància, deixa de ser motivant i cada cop necessitem més. Gràcies això ha pogut crèixer amb gran èxit el consumisme.
Aquesta teoria es pot aplicar en molts aspectes, però a mi m'agradaria posar un exemple sobre l’àmbit laboral.
Si els empresaris paren atenció amb la piramide de Maslow poden adonar-se que a part de la nòmina, els treballadors tenen altres necessitats per assolir les aspectatives de l'empresa. És a dir, a simple vista es pot pensar que la solució de que un treballador sigui més productiu i estigui més satisfet amb la seva feina és augmentar-li el sou.
Però si sabem que existeixen molts altres factors que s’imposen sobre l’aspecte monetari, es poden buscar altres variables motivadores com ara; ser reconeguts laboralment ( ex: el treballador del mes), treballar en un bon entorn laboral,  obtenir una bon horari (ex: flexibilitat) , tenir bona relació amb els companys (ex: organitzant sopars d’empresa, fent dinàmiques de grup), etc...
En definitiva, en aquest exemple, un treballador té diferents nivells de necessitats, i li pot satisfer més un bon ambient laboral que un augment salarial.

1 comentario: